Om koret

HISTORIE

I trediverne var en gruppe "dilletantaktivister" og gymnaster i Jerne også interesserede i at synge.
De startede så et mandskor den 31. oktober 1939.
Jerne, som nu er en del af Esbjerg, var dengang en selvstændig kommune. Deraf navnet Jerne Mandskor.
Vi kunne lige så godt hedde Esbjerg Herrekor, da kormedlemmerne kommer fra hele Esbjerg og opland.

Koret har altid sunget 4-stemmigt.
1. tenor med de høje, lyse melodistemmer.
2. tenor der skaber fylde, og underbygger melodien.
1. bas der danner en flot kontrast.
2. bas, brummerne der lægger den dybe bund.

Igennem tiderne har korets medlemstal varieret mellem 20 og 50 aktive sangere.

Vi er modne mænd, der mødes hver mandag aften kl. 19.00 i Jerne Sognehus.

En normal sangaften begynder med opvarmning.
Hård fysisk og oral træning i ca. 3 minutter.
Derefter synger vi fra repertoiret og indøver nye sange til kl. 20.00 Så holder vi et kvarters øl/vand pause i socialt samvær med korkammeraterne. Så synger vi igen til kl. 21.00, hvorefter vi normalt vender hjem efter en dejlig sangaften.

3-4 gange om året har vi arrangementer med vore damer, hvor der er amerikansk lotteri, bankospil og andre påfund og naturligvis sang.
En anden tradition er,når vi mødes til morgenkaffe i anledning af runde fødselsdage eller lignende. Der synger vi inden vi inviteres ind til kaffe og en enkelt snaps eller 2, som tak for sangen.
Desuden har vi naturligvis de årlige koncerter.

Del siden